Instrukcje warunkowe to jedno z kluczowych narzędzi programowania, które pozwala Wam tworzyć programy reagujące na różne sytuacje i zdarzenia. W języku Baltie dzięki instrukcjom warunkowym możecie programować czarodzieja, aby podejmował decyzje w zależności od tego, co napotka na swojej drodze – na przykład, czy na polu znajduje się ogień, kwiatek, czy inny obiekt. To świetny sposób, aby zrozumieć, jak działa logika warunkowa i jak wykorzystać ją do tworzenia dynamicznych, interaktywnych programów. W trakcie dzisiejszej lekcji sami przekonacie się, jak używać takich instrukcji, aby kontrolować przebieg programu i rozwiązywać ciekawe zadania.
Ćwiczenie 3
Baltie wyrusza na misję strażaka i ogrodnika! Jego zadaniem jest sprawdzenie, czy na drodze pojawia się ogień. Jeśli tak, zamienia go w konewkę, aby uratować okolicę. Gdy droga jest bezpieczna, sadzi piękny kwiatek, zostawiając po sobie ślad magii. Czy uda się stworzyć program, który pomoże Baltiemu podejmować właściwe decyzje?
Ćwiczenie 4
Czarodziej Baltie przenosi się do magicznej krainy nocy, gdzie musi stworzyć piękne, gwieździste niebo. Jego zadaniem jest losowe rozłożenie gwiazdek, chmurek i księżyca nad domkiem, a także ustawienie choinek po bokach domu. To prawdziwa próba kreatywności i dokładności! Czy uda się Wam wyczarować idealny nocny krajobraz?
Ćwiczenie 5
Nocne niebo to idealne miejsce na pożegnanie dnia! W tym zadaniu Baltie, idąc przez nocne niebo, zamienia chmurki na gwiazdy i wyczarowuje napis „Dobranoc”. Aby dopełnić magii, zmienia kolor całego nieba na ciemnoniebieski, tworząc spokojną i wyjątkową scenerię. Czy zdołacie napisać program, który pozwoli Baltiemu zakończyć dzień w tak wyjątkowy sposób?
Referencja wideo: https://youtu.be/gTS32G2JIE8