Tworzymy grę

Dowiesz się:

  • jak zaplanować grę i stworzyć pierwsze tło,
  • jak zaprogramować sterowanie postacią (duszek/robot),
  • jak dodać przeciwników, punkty i efekty,
  • jak przetestować i udoskonalić swój projekt.

Opis projektu Scratch – „Rat Race”

Typ gry: Zręcznościowa / unikanie przeszkód
Sterowanie: Strzałki – lewo, prawo, góra (gaz), dół (hamulec)

Mechanika gry:

Gracz steruje samochodem, który może poruszać się po jednym z trzech pasów ruchu (oznaczonych jako tor 1, tor 2 i tor 3). Celem gry jest unikanie nadjeżdżających pojazdów, które losowo pojawiają się na górze ekranu i poruszają się w dół po swoim pasie.

  • Strzałka w górę – przyspieszenie (uruchamia ruch tła, co daje wrażenie jazdy)
  • Strzałka w dół – hamowanie
  • Strzałki lewo/prawo – zmiana pasa (toru)

Ruch i kolizje:

  • Na ekranie pojawiają się trzy różne samochody, każdy na losowym pasie i w innym czasie.
  • Pojazdy te poruszają się w dół przez określony czas.
  • Jeżeli gracz zdoła zmienić pas i uniknie kolizji – pojazd znika po dotarciu do dolnej krawędzi ekranu, a gracz zdobywa +1 punkt.
  • W przypadku kolizji z którymś z pojazdów – gracz traci –3 punkty.
  • Samochody są następnie ponownie aktywowane (pojawiają się u góry ekranu po losowym czasie) i cykl się powtarza.

Efekt ruchu tła:

  • Podczas przyspieszania (strzałka w górę) tło zmienia się dynamicznie – dwie grafiki tła są naprzemiennie wyświetlane, z przerywanymi pasami drogowymi w różnych miejscach.
  • Daje to bardzo realistyczne wrażenie ruchu, mimo że gracz stoi w miejscu.

Zakończenie gry:

  • Gdy liczba punktów spadnie poniżej zera, gra się kończy:
    • Wynik punktowy zostaje ustawiony na 0.
    • Tło zmienia się na grafikę z napisem „Game Over”.
    • Wszystkie samochody zostają ukryte.
Dżemik na Wydziale Informatyki Politechniki Białostockiej

ref. https://wi.pb.edu.pl/dzemik/

Zapisy już w maju… o szczegóły pytaj swojego nauczyciela informatyki


Opublikowano

w

przez

Tagi: