Dowiesz się:
- jak zaplanować grę i stworzyć pierwsze tło,
- jak zaprogramować sterowanie postacią (duszek/robot),
- jak dodać przeciwników, punkty i efekty,
- jak przetestować i udoskonalić swój projekt.
1.Gra dla jednego gracza



2.Dwupoziomowa gra dal dwóch graczy
Pingwiny




3. Zliczamy punkty i określamy warunki zakończenia gry


Zwiększamy liczbę duszków-gwiazdek

Warunek zakończenia rozgrywki

Przykładowy projekt – cała gra pt. „Rat race”
Opis projektu Scratch – „Rat Race”
Typ gry: Zręcznościowa / unikanie przeszkód
Sterowanie: Strzałki – lewo, prawo, góra (gaz), dół (hamulec)
Mechanika gry:
Gracz steruje samochodem, który może poruszać się po jednym z trzech pasów ruchu (oznaczonych jako tor 1, tor 2 i tor 3). Celem gry jest unikanie nadjeżdżających pojazdów, które losowo pojawiają się na górze ekranu i poruszają się w dół po swoim pasie.
- Strzałka w górę – przyspieszenie (uruchamia ruch tła, co daje wrażenie jazdy)
- Strzałka w dół – hamowanie
- Strzałki lewo/prawo – zmiana pasa (toru)
Ruch i kolizje:
- Na ekranie pojawiają się trzy różne samochody, każdy na losowym pasie i w innym czasie.
- Pojazdy te poruszają się w dół przez określony czas.
- Jeżeli gracz zdoła zmienić pas i uniknie kolizji – pojazd znika po dotarciu do dolnej krawędzi ekranu, a gracz zdobywa +1 punkt.
- W przypadku kolizji z którymś z pojazdów – gracz traci –3 punkty.
- Samochody są następnie ponownie aktywowane (pojawiają się u góry ekranu po losowym czasie) i cykl się powtarza.
Efekt ruchu tła:
- Podczas przyspieszania (strzałka w górę) tło zmienia się dynamicznie – dwie grafiki tła są naprzemiennie wyświetlane, z przerywanymi pasami drogowymi w różnych miejscach.
- Daje to bardzo realistyczne wrażenie ruchu, mimo że gracz stoi w miejscu.
Zakończenie gry:
- Gdy liczba punktów spadnie poniżej zera, gra się kończy:
- Wynik punktowy zostaje ustawiony na 0.
- Tło zmienia się na grafikę z napisem „Game Over”.
- Wszystkie samochody zostają ukryte.
Programowanie gier – co dalej…

ref. https://wi.pb.edu.pl/dzemik/
Zapisy już w maju… o szczegóły pytaj swojego nauczyciela informatyki
Projekt



