Komputerowe pisanie

Masz do napisania zaproszenie albo ogłoszenie? Z edytorem tekstu to proste. W tej instrukcji poznasz najważniejsze funkcje, które pomogą Ci stworzyć przejrzysty i estetyczny dokument. Nauczysz się m.in. tworzyć akapity, ustawiać czcionkę, zmieniać kolory i wyrównanie tekstu, a także dodawać listy, nagłówki i obrazki. Wszystko krok po kroku, jasno i na przykładach.

Przykładowa tabela

Jak wstawić tabelę w Wordzie:

  1. Przejdź do zakładki „Wstawianie”:
    • Na górze programu kliknij kartę „Wstawianie” (jest obok „Narzędzia główne”).
  2. Kliknij przycisk „Tabela”:
    • Znajdź ikonę z napisem „Tabela” i kliknij ją.
    • Rozwinie się siatka wyboru.
  3. Wybierz rozmiar tabeli:
    • Przesuwając myszką po siatce, zaznacz odpowiednią liczbę kolumn i wierszy.
    • W przykładzie wybrano tabelę 3 kolumny × 2 wiersze (3×2).
  4. Kliknij, aby wstawić:
    • Po zaznaczeniu odpowiedniego rozmiaru kliknij raz lewym przyciskiem myszy – tabela zostanie wstawiona do dokumentu.

Po naciśnięciu prawym przyciskiem myszy na tabeli z menu kontekstowego można dostosować właściwości tebeli.

W zakładce tabela, na dole po wybrani opcji obramowanie i cieniowanie możemy dostosować: ustawienia, styl, kolor i szerokość obramowania tabeli.

Krok1. Wstawiamy wiersz

Krok2. Zaznaczamy i scalamy trzy komórki w pierwszym wierszu

Krok3. Wpisujemy tekst

Dziś wielu młodych artystów tworzy swoje dzieła w komputerze. Zamiast pędzla używają myszki lub rysika graficznego. Zamiast płótna – ekranu.

Programy graficzne pozwalają cofnąć błąd jednym kliknięciem. Można zmienić kolor, dodać cień, a nawet przesunąć cały fragment obrazu w inne miejsce. Dawni malarze musieli zaczynać od nowa.

Jednak coś się nie zmieniło – w obu przypadkach najważniejsza jest wyobraźnia. Zarówno kiedyś, jak i dziś, to artysta decyduje, co pojawi się na obrazie.

Rys. Oompa-Loompa zastanawia się nad wyrównaniem tekstu w MS Word

       Nagle zza    drzwi    fabryki wyszedł      mężczyzna. Był     to Willy    Wonka we własnej    osobie. Miał       na sobie       purpurowy frak,    zielone spodnie i    wysoki kapelusz.    W ręku trzymał     laskę z     rączką zrobioną    z    przezroczystego     kryształu.     Jego oczy    błyszczały   , a usta wykrzywił     uśmiech.   

Zadanie: należy skopiować test do MSWord i poprawić nadmiarowe spacje i ewentualne braki interpunkcyjne, zastosować wyrównanie tekstu. Zapisz tekst we wskazanej lokalizacji pod nazwą spacje.

Sala z czekoladową rzeką   Weszli   do olbrzymiej sali. Ściany były całe     pokryte    zielonymi liśćmi.    W środku płynęła rzeka gorącej   czekolady  ,   a po niej   pływała łódź . W szystko wokół wyglądało jak z bajki .    

Nawet trawa była jadalna . –     Możecie   jej spróbować!   – powiedział pan Wonka.

Tekst zawiera celowo zwiększone odstępy i dodatkową spację przed myślnikiem dialogowym, zadanie, należy przywrócić go do poprawnej formy. Zapisz poprawiony tekst we wskazanej lokalizacji pod nazwą spacje2.

Rys. Willy Wonka stosuje listy i wypunktowania

Odszukaj w menu edytora tekstu przyciski umożliwiające tworzenie list numerowanych i wypunktowanych. W razie potrzeby skorzystaj z podpowiedzi pojawiających się po wskazaniu przycisków.

Przepisz poprawnie poniższy fragment z książki (z zachowaniem zasad pisowni i interpunkcji). Zastosuj listę wypunktowaną, dzieląc tekst na logiczne części (akapitowe „punkty”):

Nagle zza drzwi fabryki wyszedł mężczyzna. Był to Willy Wonka we własnej osobie. Miał na sobie purpurowy frak, zielone spodnie i wysoki kapelusz. W ręku trzymał laskę z rączką zrobioną z przezroczystego kryształu. Jego oczy błyszczały, a usta wykrzywił uśmiech.

Opisz w formie listy numerowanej trzy zasady, które Twoim zdaniem warto zachować, gdy opisujemy postacie literackie (np. wygląd, zachowanie, sposób mówienia).

Zapisz plik pod nazwą opis postaci.

Rys. Poprawie sformatowany tekst.
  1. Utwórz nowy dokument tekstowy.
    Wypisz w formie listy numerowanej co najmniej pięć zalet fabryki Willy’ego Wonkiego, o których wspomniano w książce (np. czekoladowa rzeka, gumowe wynalazki, złote jajka itd.).
  2. Zapisz dokument w pliku pod nazwą: numerowanie.
  1. Sprawdź, jakie rodzaje wypunktowań oferuje edytor tekstu, z którego korzystasz (np. kółka, kwadraty, znaczniki graficzne).
  2. Otwórz plik zapisany w ćwiczeniu 4.
    Zamień listę numerowaną na wypunktowaną, wybierając styl punktów, który Twoim zdaniem najlepiej pasuje do tematu.
  3. Zapisz plik pod tą samą nazwą punktowanie.
Rys. Mike Teavee – uzależniony od telewizji i ekranu chłopiec

Postacie z książki „Charlie i fabryka czekolady”

Poznaj dzieci, które odwiedziły fabrykę Willy’ego Wonkiego. Każda z postaci miała swoje charakterystyczne cechy:

  1. Augustus Gloop
    • łakomczuch
    • kocha słodycze, zwłaszcza czekoladę
    • nie zna umiaru w jedzeniu
  2. Veruca Salt
    • bardzo rozpieszczona przez rodziców
    • chce mieć wszystko natychmiast
    • nie znosi sprzeciwu
  3. Violet Beauregarde
    • nieustannie żuje gumę
    • chwali się swoimi osiągnięciami
    • nie słucha ostrzeżeń
  4. Mike Teavee
    • uzależniony od telewizji i ekranu
    • nie przepada za książkami
    • lekceważy innych
  5. Charlie Bucket
    • skromny i uprzejmy
    • pochodzi z biednej, ale kochającej rodziny
    • wykazuje się cierpliwością i dobrocią
Rys. Charliego Bucketa – głównego bohatera książki „Charlie i fabryka czekolady” autorstwa Roalda Dahla
Rys. Tekst po zmianie formatowania punktorów i numerowania
Rys. Rodzaje standardowych punktorów
Rys. Rodzaje standardowych opcji numerowania.

Akapity i podstawowe możliwości edytora tekstu

  • Dokument tekstowy składa się z akapitów. Po wydrukowaniu może zajmować jedną lub wiele stron.
  • Akapit to jeden lub więcej wierszy. Aby zakończyć akapit i rozpocząć nowy, naciskamy klawisz Enter.

Podstawowe funkcje edytora tekstu:

  • wielokrotne uzupełnianie i poprawianie tekstu,
  • stosowanie różnych parametrów czcionki,
  • pochylenie, pogrubienie i podkreślanie tekstu,
  • różne sposoby wyrównywania tekstu,
  • ustalanie odstępów przed i po akapicie,
  • ustalanie odstępów między wierszami (interlinia).

Rys. 9a. Tekst przed sformatowaniem

1. Wymień narzędzia i materiały używane kiedyś do pisania.
Do pisania używano m.in. pióra, kałamarza, atramentu, maszyny do pisania oraz papieru.

2. Jakie nowe możliwości tworzenia tekstu pojawiły się wraz z wynalezieniem komputera i edytorów tekstu?
Pojawiły się możliwości poprawiania tekstu bez przepisywania, zmiany czcionek, formatowania tekstu, kopiowania, wklejania, zapisywania i drukowania dokumentów.

3. Jak jest zbudowany dokument tekstowy?
Dokument tekstowy składa się z akapitów, które tworzą większe części tekstu, jak strony, rozdziały itp.

4. W jaki sposób zapisujemy dokument tekstowy?
Dokument zapisujemy klikając ikonę dyskietki lub wybierając z menu opcję „Plik” → „Zapisz” lub „Zapisz jako”.

5. Korzystając z dowolnego przykładu, omów, w jaki sposób tworzy się akapity.
Akapit tworzy się naciskając klawisz Enter, co kończy bieżący akapit i rozpoczyna nowy.

6. W jaki sposób można ustalić wcięcie pierwszego wiersza akapitu?
Wcięcie ustala się w linijce edytora tekstu, przesuwając suwak pierwszego wiersza, lub w ustawieniach akapitu.

7. Jakie są możliwości wyrównywania akapitów?
Tekst można wyrównywać do lewej, do prawej, do środka oraz wyjustować (wyrównać do obu krawędzi).

8. Jak zmienić odstęp przed akapitem i po nim?
Odstęp zmienia się w ustawieniach akapitu – można tam wpisać wartości odstępów przed i po akapicie.

9. W jaki sposób zmienić odstęp między wierszami?
Odstęp między wierszami (interlinię) zmieniamy w ustawieniach akapitu, wybierając np. pojedynczy, 1,5-wierszowy lub podwójny odstęp.

10. Jakie parametry czcionki można zmienić w programie Microsoft Word?
Można zmienić rodzaj czcionki, rozmiar, kolor, styl (np. pogrubienie, kursywę, podkreślenie) oraz efekty specjalne (np. cień).

11. W jaki sposób można zmienić parametry czcionki w napisanym tekście?
Zaznaczamy fragment tekstu, a następnie wybieramy odpowiednie opcje formatowania z paska narzędzi lub menu „Czcionka”.

Rys.2. Dwa przykłady sformatowania tego samego tekstu

Ref. https://www.youtube.com/watch?v=3KG7fQd8e6o


Opublikowano

w

przez

Tagi: