Python to jeden z najpopularniejszych tekstowych języków programowania na świecie. Jego prostota i przejrzystość sprawiają, że jest idealny dla osób zaczynających naukę programowania. W Pythonie zamiast wizualnych bloczków czy przedmiotów umieszczanych na scenie, jak w Scratchu czy Baltie, piszemy kod w liniach tekstu. Dzięki temu możemy tworzyć bardziej zaawansowane programy i lepiej rozumieć, jak działa komputer.
Dla porównania:
- Scratch jest wizualnym językiem skryptowym, który pozwala na tworzenie programów za pomocą bloczków. To świetny sposób, by zrozumieć podstawowe pojęcia, takie jak sekwencje, pętle czy warunki.
- Baltie, w trybie 3 (programowanie), pozwala na tworzenie programów z użyciem linii kodu i numerów, ale wciąż wizualnie prezentuje obiekty i działania. Uczniowie, którzy już znają ten tryb, zauważą podobieństwa do Pythona, np. w korzystaniu z funkcji, zmiennych czy komentarzy.
Do pewnego stopnia Python, Scratch i Baltie mogą realizować te same zadania, w tym wyświetlanie informacji oraz wykonywanie operacji matematycznych. Zaczniemy od podstawowych poleceń i operacji, takich jak:
- Wyświetlanie tekstu i wyników:
W Pythonie za pomocąprint
, a w Baltie za pomocą polecenia graficznego - Operacje matematyczne: dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie, reszta z dzielenia i dzielenie całkowitoliczbowe.
ćwiczenie1
W podanym przykładzie, po uruchomieniu kompilatora należy użyć funkcję print() w celu przetestowania sposobu jej działania. W miejscu Jan Kowalki należy wpisać swoje imię i nazwisko.
Kompilator online działa podobnie jak tryb programowania w jeżyku wizualnym Baltie, takie samo ćwiczenie należy wykonać również z poziomu języka wizualnego, alb porównać metodę użycia tej samej funkcji w dwóch środowiskach.
ref. https://www.programiz.com/python-programming/online-compiler/
ćwiczenie 2
ćwiczenie 3
Aby wykonać operacje na liczbach typu: dodawanie, odejmowanie, reszta z dzielenia, potęgowanie, mnożenie i dzielenie stosujemy zmienne lub stałe. W odróżnieniu od języka C++ nie musimy nadawać typ zmiennej, Python sam „domyśla się” o co nam chodzi.
ref. https://www.codewizardshq.com/python-for-kids/